Folkbibeln Slimline

Jag har fått ett ex av Folkbibelns nya utgåva, denna utgåva är i "slimline" format vilket betyder att den är endast ca 2 cm tjock, och innehåller hela bibeln.

Jag har endast en sak emot, eller som jag tycker är negativt med denna bibel, och det är att det är en "limmad" bindning och inte sydd.

 Vilket betyder att när man använt den ett par år och slitigt i den så kommer sidorna med tiden börja falla ut. Därför föredrar jag alltid en sydd bindning, vilket håller årtionden bättre än limmad, och för priset som kalvskinnsutgåvan kostar, skulle jag tycka att en sydd bindning inte är att kräva för mycket. men ser man till bibeln i övrigt, så är det en väldigt fin och bra sådan.

image109

Ovan ser vi den ur kartongen, Kalvskinn är ju fint men detta kalvskinn är inte lika fint eller tjockt som på min andra Folkbibel i vanlig tjocklek.

image110

Storleken på den är ju som den just heter, "slimline", för övrigt ungefär samma storlek som den stora versionen

image111

Här är den öppen, en fin stil och lagom stora bokstäver som är lätt att läsa trots att det är en slimline. Vad jag tycker är bra att vi har i denna utgåva referens verserna direkt under versen, vilket gör man slipper titta längst ner på sidan som förut. detta är också ett stort plus tycker jag.

image112

här en bild på den limmade bindningen, vilket förstör det för mig, eftersom jag vet den har en begränsad livslängd. Bibeln är ju som sagt inte en bok man läser en gång bara, därför är det i mina ögon slöseri att sätta en limmad bindning. Och har man gjort sig besväret att göra den i kalvskinn kunde man väl sytt den med?

Annars hade den fått fullt betyg....

image113

Den har oxå tre märkband vilket är bra, hade jag fått välja mellan denna och Bibel 2000 slimline, hade jag valt denna.

image114

Det finns även en rad "bra och ha" saker längst bak, och en bra uppslagsdel med ämnesindex och persongalleri som kan underlätta att hitta det man söker efter.

Mina sammanfattade tankar är...att det är en väldigt fin och bra bibel, jag skulle rekomendera den till alla, och eftersom bindningen är sydd.... så suckar jag och hoppas svenska tillverkare skulle inse värdet av en välgjord bibel, något som kan hålla i 30-40 år.

min dröm är att svenska bibel makare skulle gå i anrika cambridges fotspår.

Men men, man får inte allt man vill här i världen. på det hela taget, detta är en väldigt bra bibel på alla områden utom bindningen.

Så om du kan leva med det, då kan du köpa den, stör det dig råder jag dig att hosta upp några hundringartill och satsa på den "stora" versionen med sydd bindning från folkbibeln, i min mening den mest välgjorda vi har på svenska marknaden.



Kommentarer
Postat av: Christian Nelson

Tack för denna post! Beställde just en slimmad, har den stora sydda också , men tror och hoppas att denna blir bra att ha med sig samt smidig vid kvällsläsning i sängen! :-)

2011-03-09 @ 21:45:59
URL: http://www.skyactivity.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0