Cambridge Wide Margin KJV

Jag ska skriva här en kort recension här om en bibel som enligt min mening måste vara en av de mest välgjorda biblar som existerar. Dess tillverkare är anrika Cambridge från england. De har varit i branchen av att göra kvalitets biblar i ca 400 år. Bibeln i denna recention är en King James Version Wide Margin Goatskin (getskinn). Vad finns det nu att säga om den? Den är ganska stor om man mäter med svenska mått mätt 19,5 cm bred och 24,5 lång och 4 cm tjock. Lädret är av getskinn och överskrider långa vägar allt som jag sett på den svenska marknaden. Detta får min kalvskinns bibel av både 1917 års övs och folkbibelns läder att blekna i jämnförelse.
image85

Lädret är härligt "slappt" och ger en skön känsla, och kvaliten är sådan att den kommer vara i 20 - 30 år.

image86

slappheten och böjligheten är maximal och den anpassar sig så bra i handen att det känns som att den blir en del av din hand.

image87

Här ser vi den brevid Folkbibeln

image88

Storleksmässigt är den lite större på bredden än Folkbibelns storstils version

image89


Bindningen är det bästa jag sett någonsin på någon bibel


Sammanfattningsvis:

Jag kan säga att letar du efter en bibel på engelska, denna typ av bibel finns i NIV, NASB, Och även NKJV och KJV i samma utförande så är detta den ultimata bibeln, den har en utförlig konkordans och ordbok och andra väldigt utförliga hjälp i bakre delen. 15 kartor och 56 sidor linjerat papper bak för anteckningar vilket är väldigt bra. Marginalerna är 3,5 cm runt om hela texten vilket ger ordentligt utrymme för anteckningar.

Kort sagt, detta är en bibel som varar hela livet, jag är väldigt nöjd med detta köp och rekomenderar Cambridges biblar till alla. Jag önskar våra svenska tillverkare skulle ta efter.

ISBN:
0521536987

går att köpa direkt från Cambridge, eller från Adlibris och Bokus

image90

image92


Kommentarer
Postat av: mats

Onekligen en vacker Bibel, frågan är om jag motstå frestelsen att köpa en NKJV. Personligen är jag dock lite trött på svarta Biblar och hade gärna sett den i brunt eller tan. Tänk om vi ändå
kunde få se svenska biblar med liknande kvalitet, dock får man inse att marknaden är mycket liten för dyra Biblar i Sverige.
Det bästa är alltid om man kan köpa direkt från butik och själv få känna på det ex som man får.
Det sista exemplaret jag köpte från Allen var en besvikelse, mest för att jag hade såna enorma förväntningar. Lädret var fint men pappret var inte upp till den standard jag förväntat mig. Jag var för lat för att reklamera.
//Mats

2008-02-23 @ 11:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0