Vad är diciplin? Amy Carmichael

- Det kan komma dagar, då den minsta plåga, ett irriterande ljud, beställsamma, ivriga människor, folk som trummar på sängkanten, knackar och tappar saker, en tavla som hänger snett, oharmoniskt sammansatta färger, en bok som ligger upp och ner eller något som man inte kan hitta på vållar en löjlig men stark irritation. Då får man till och med bedja om ovanligt lugn och balans, för det kommer inte av sig självt.


" när jag avstår från det gehagliga av kärlek till min dyre Herre,
och när jag väljer det svåra av kärlek till min Herre
Och inte bråkar eller yttrar ett enda ord av knot och knorr, Då är jag diciplinerad

När allting tycks gå galet, och jag ändå inte klagar,
När det är hett, och jag är trött, och ändå inte knotar,
utan sjunger en sång och glatt utanför mitt arbete i skola elller hem,
Då är jag diciplinerad

När satan viskar : "slarva med ditt arbete!"
och jag svarar honom:
"jag vill inte!"
När jag råder över mig själv och inte vaktar på vad andra inte gör,
Då är jag diciplinerad.

När jag lyfter upp min blick och triumferar
över varje synd,
sådant som ingen vet om, feghet och själviskhet,
och när jag lever för att i hjärta och liv
behaga min härlige konung,
Då är jag diciplinerad.

Att förtrampa det egendomliga ting inom mig,
som säger "Jag",
att alltid tänka på andra och aldrig, aldrig på mitt "Jag",
att lära mig leva efter min frälsares ord
"försaka",
det är självdiciplin

A.Carmichael

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0